مهندسی کامپیوتر

از صفر تا صد دروس مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر

از صفر تا صد دروس مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر
نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها

سؤالات نظریه سال 94 بسیار استاندارد و مفهومی طراحی شده‌اند، بطوری که در چند سال اخیر بی‌سابقه می‌باشد؛ البته انتظار از روند طراحی تست‌های کنکور همین‌گونه باشد تست‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که داوطلب باید بر بخش‌های مختلف کتاب تسلط داشته باشد تا قادر به پاسخ‌گویی به سؤالات باشد و داوطلبان با حفظ کردن مباحث درسی قادر به پاسخ‌گویی به سؤالات نخواهند بود.
جواب تمام سؤالات کنکور صراحتاً در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف آورده شده بود و در صورتی که داوطلبان نسبت به آن‌ها تسلط پیدا کرده باشند (و یا حتی آن‌ها را حفظ کرده باشند!!!) قادر به پاسخ‌گویی سؤالات کنکور 94 می‌باشند.
براساس بودجه‌بندی ارائه شده برای درس مذکور می‌توان مشاهده نمود که مباحث گرامرهای منظم و زبان‌های منظم و ماشین تورینگ برخلاف سال گذشته سؤالی را به خود اختصاص نداده‌اند و در مقابل 1 سؤال از بخش مشخصه‌های زبان‌های مستقل از متن ارائه گردیده است که نسبتاً سؤال سختی بوده است. هر کدام یک از مباحث مشخصه‌های زبان منظم و ماشین پشته‌ای و زبان‌های مستقل از متن یک سؤال را به خود اختصاص داده‌اند که دو مورد اول در سطح سختی بالاتری نسبت به سال گذشته قرار دارند.


مدارهای منطقی

در کنکور 94 سؤالات پراکندگی بیشتری در مباحث درسی داشتند و برخلاف سال 93 که 3 سؤال از مدارهای ترتیبی وجود داشت، در این سال تنها یک سؤال از این مبحث وجود داشت و در عوض از مباحث دیگر سؤالات متنوع تری طرح شده بود. سطح سؤالات متوسط ارزیابی می‌شود و دقت داوطلب در حل سؤالات در این درس مسأله مهمی است. با توجه به نکات گفته شده، توصیه می‌شود که تمرین‌های متنوع و زیادی از این درس حل شود تا پیچیدگی محاسبات آزمون مشکلی برای داوطلب ایجاد نکند.
همان‌طور که مشاهده می‌شود، سؤالات آزمون سال‌های 93 و 94 در این مبحث تقریباً دارای سطح یکسانی هستند، با توجه به بودجه‌بندی موجود مدار ترتیبی و ساده‌سازی هر کدام یک سؤال را به خود اختصاص داده‌اند. مباحث هازارد و اعداد که در سال گذشته کنکور نقشی نداشتند امسال هر کدام یک سؤال را در آزمون سراسری شامل می‌شوند، در مقابل هیچ سؤالی از مبحث گیت در سال 94 ارائه نشده است، که این امر دلیلی بر بی‌اهمیت بودن این مبحث نخواهد بود.


معماری کامپیوتر

در این درس نسبت به سال گذشته بعضی سؤالات از فصل‌های مختلفی از کتاب طرح شده بود و این امر به دلیل تنوع سرفصل درس معماری کامپیوتر است. از فصل محاسبات همچنان بیش از یک سؤال مطرح شده و این مبحث جزء مباحث محبوب این درس از دید طراحان سؤال است. سؤالات در مجموع مفهومی و محاسباتی بوده و از سطح بالایی برخوردار بودند و از سال گذشته نسبتاً ساده‌تر طرح شده‌اند. به نظر می‌رسد داوطلبینی که تسلط کافی روی درس دارند، بتوانند به تعداد زیادی از سؤالات این درس پاسخ دهند.
با توجه به بودجه‌بندی تمام مباحث امسال از اهمیت یکسانی برخوردار بوده است و تنها بخش محاسبات دو سؤال را به خود اختصاص داده است.
بخش مسیر داده نیز هیچ سؤالی را در آزمون 94 به خود اختصاص نداده است. به طور یکسان از هر کدام از مباحث حافظه، ورودی ـ خروجی و واحد کنترل و واحد پردازش یک سؤال در آزمون سال 94 ارائه شده است. لازم به ذکر است از مباحث واحد کنترل و واحد پردازش مرکزی در سال گذشته سؤالی مطرح نشده است، در صورتی که امسال از هر کدام یک سؤال در آزمون مشاهده می‌گردد.


سیستم‌های عامل

از روند طراحی تست‌های کنکور سالیان اخیر به سادگی قابل فهم است که سؤالات به سمت طراحی مفهومی پیش می‌روند. سؤالات کنکور تماماً مفهومی و طوری طراحی شده‌اند که داوطلب جهت انتخاب گزینه صحیح باید به موضوع مورد نظر مسلط باشد.
می‌توان گفت در سؤالات کنکور به احتمال خیلی بالایی حداقل یک سؤال از بخش نخ و یک سؤال از بخش سمافور مطرح می‌گردد (که با توجه به اهمیت آن‌ها امری منطقی می‌باشد). سال 94 نیز مستثناء نبوده و حتی از بحث سمافور دو سؤال مطرح شده است.
سؤالات نیز تقریباً استاندارد طراحی شده‌اند، و تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت عدم ارائه سؤال مفهومی از بخش صفحه‌بندی و قطعی‌بندی می‌باشد (از این بخش یک سؤال طرح شده است که به اندازه کافی مفهومی نمی‌باشد).
ضمناً سؤال 72 صرفاً جهت اتلاف وقت دانشجو طراحی شده است؛ در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف سؤالات متعددی آورده شده‌اند که مشابه سؤالات کنکور می‌باشند و داوطلب با تسلط بر آن‌ها می‌توانست به سادگی گزینه‌های صحیح را انتخاب کند.


ساختمان داده

در نگاه کلی سؤالات ساختمان داده 94 ساده بودند، 6 سؤال مانند سال‌های گذشته از این درس طرح شده است. بر خلاف گذشته فقط یک سؤال از مبحث درخت‌ها طرح شده بود و دو سؤال از لیست که معمولا از آن سؤالی طرح نمی شود و یک سؤال از بخش درهم‌سازی است مثل اینکه سؤالات مربوط به درخت‌ها با سؤالات لیست و درهم‌سازی جایگزین شده اند. سؤالات لیست بسیار ساده هستند و شاید هدف طراحی ساده‌سازی کنکور بوده است. شاید سخت‌ترین سؤال این درس سؤال 52 بوده که آن هم سؤال متوسطی محسوب می‌شود، بقیه سؤالات ساده هستند. دانستن نحوه‌ی عملکرد الگوریتم مرتب سازی سریع برای حل سؤال 47 کافی است. سؤال 48 یک مثال روتین از بخش اول کتاب مرجع این درس است. در کتاب دکتر قدسی در فصل درهم‌سازی یک مثال مطرح می‌شود که شباهت بسیار زیادی با سؤال 49 دارد و این سؤال در مبحث درهم‌سازی روتین محسوب می‌شود. سؤال 50 واقعاً ساده بوده و با کشیدن درخت رابطه‌ی بازگشتی بسیار ساده حل می شد. سؤال 51 بیشتر جنبه‌ی عملی داشت و پیاده‌سازی لیست با استفاده از اشاره‌گرها در زبان C بود. که البته در کنکور IT امسال هم آمده بود.



منبع: konkur.in

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی