مهندسی کامپیوتر

از صفر تا صد دروس مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر

از صفر تا صد دروس مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر
طراحی الگوریتم

سؤالات این درس نیز همانند سالیان اخیر مفهومی طراحی شده است؛ البته بعضی از آن‌ها شبیه به تست هوش می‌باشند که در نظر اول قابل حل نیستند و نیاز به دقت نظر بالایی دارند. از نظر سطح سؤالات، می‌توان گفت سؤالات از سطح پایین شروع شده و تا سطح خیلی بالایی پیش رفته‌اند، که از این نظر سؤالات تقریباً استاندارد و مناسب بودند.
نکته مثبت دیگر سؤالات این است که تقریباً تمام مباحث سرفصل کنکور را پوشش می‌دهد، و از طرفی در صورتی که داوطلبی فقط فصل‌های خاصی را مطالعه کرده باشد، قادر به پاسخ گویی سؤالات مربوطه خواهد بود.
مشابه سؤالات کنکور در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف نیز آورده شده است، و در صورتی که داوطلب بر آنها تسلط کافی پیدا کرده باشد، قادر به حل سؤالات کنکور خواهد بود.
با توجه به بودجه‌بندی مشاهده می‌شود که در آزمون 94 هیچ سؤالی به مباحث کوتاه‌ترین مسیر بین رئوس و برنامه‌ریزی پویا اختصاص نیافته است. در مقابل مبحث الگوریتم‌های حریصانه که در سال گذشته در سؤالات آزمون سراسری مشاهده نشده بود، امسال دو سؤال را به خود اختصاص داده است. تقسیم و غلبه و الگوریتم‌های گراف پایه نیز هر کدام به ترتیب 1 و 2 سؤال را به خود اختصاص داده‌اند. سؤالات مبحث الگوریتم‌های گراف پایه از سطح بالاتری نسبت به سال گذشته برخوردار بودند.


کامپایلر

هر چند که قالب سؤالات این درس عموماً قابل حدس هستند، ولی در سال 94 نوآوری‌هایی در قالب سؤالات دیده می‌شود. ولی سؤالات طبق سنوات گذشته از جدول تجزیه روش‌ها مختلف آورده شده است و داوطلب جهت پاسخ گویی به آنها باید بر روش ساخت جدول تجزیه تمام روش‌ها مسلط بوده و قادر به بررسی آن‌ها باشد.
سؤالات این درس از نظر میزان سختی استاندارد بودند و حتی می‌توان گفت متوسط رو به پایین بودند (چرا که می‌توان سؤالاتی سخت تر و وقت‌گیرتر نیز طراحی کرد که امری مرسوم می‌باشد)؛ مشابه این سؤالات در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف بسیار ارائه گردیده است.
همان‌طور که مشاهده می‌گردد با توجه به بودجه‌بندی صورت گرفته همانند سال گذشته سه سؤال از بخش تحلیل سینتکس در آزمون سال 94 ارائه گردیده است که از لحاظ سطح سؤال در مرتبه برابری با سال گذشته قرار گرفته است.


زبانهای برنامه سازی

درس طراحی و پیاده‌سازی زبان‌های برنامه‌سازی، یکی از دروسی است که هر چند ساده است ولی در عین حال بسیار سخت می‌باشد. تقریباً نیمی از سؤالات این درس در سال 94 بسیار دشوار و غیر استاندارد طراحی شده‌اند و این در صورتی است که عموماً سؤالات این درس ساده می‌باشند.
هر چند که این درس دارای مباحث حفظی زیادی می‌باشد، ولی سؤالات سال 94 اکثراً مفهومی آورده شده‌اند، و داوطلب باید اطلاعات بسیار بالایی از نحوه پیاده‌سازی زبان‌ها مختلف داشته باشد تا قادر به پاسخ‌گویی سؤالات باشد.
براساس بودجه‌بندی صورت گرفته برای این درس مشاهده می‌شود که کلیه مباحث آشنایی با زبان برنامه‌نویسی لیسپ، آشنایی با زبان برنامه‌نویسی ام‌ال، حوزه پویا و ایستا و آشنایی با زبان سی هر کدام به طور یکسان یک سؤال را به خود اختصاص داده‌اند که در مورد دو مورد اول سؤالات امسال نسبت به سال گذشته از سطح بالاتری برخوردار بوده‌‌اند و دو مورد دوم در سطح یکسانی با سال گذشته قرار دارند.


پایگاه داده

در سال 94 سؤالی از بخش‌های نسبتاً حفظی ـ مفهومی فصل یک (معماری سیستم بانک اطلاعاتی) مطرح نشده است. اگرچه تعارف و مقدمات اولیه همیشه یکی از بخش‌های مطرح بوده و می‌بایست قبل از فصول دیگر مطالعه شود. از مبحث مدل نهاد ـ رابطه‌ای و تعاریف کلید متناظر با مدل یک سؤال مطرح شده است، به نظر می‌آید در سال‌های آتی سؤالاتی که نیاز به رسم و تحلیل مدل نهاد ـ رابطه‌ای باشد، مجدداً تکرار شود، لذا به داوطلب توصیه می‌شود به طور جدی بر این مفاهیم مسلط شود. همانند سال‌های قبل، جبر رابطه‌ای یکی از پرسؤال‌ترین فصل‌ها بوده است. آشنایی با نمادها و طرز ایجاد پرس و جوی‌ها و مفاهیمی که می‌رسانند و همین طور انواع اتصالات در ارتباطات از مفاهیمی است که در این فصل بر آن تکیه می‌شود. از زبان SQL یک سؤال مطرح شده است، چنانچه داوطلب به فصل جبر رابطه‌ای مسلط باشد پاسخ دادن به سؤالات این فصل زیاد دشوار نخواهد بود. از بخش حساب رابطه‌ای امسال یک سؤال مطرح شده است. حساب رابطه‌ای در کتاب‌های مرجع و تست از بخش‌هایی است که زیاد به آن پرداخته نشده است و در نتیجه به نظر داوطلب می‌رسد که چندان اهمیتی ندارد، اما به دلیل اینکه به هر حال این بخش مکمل جبر رابطه‌ای است و در هر صورت تست‌های جبر رابطه‌ای رو به اشباع می‌رود، احتمالاً در سال‌های آینده این بخش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از بخش وابستگی تابعی امسال سؤالی مطرح نشده است، اما به هر حال این بخش مقدمه‌ای بر طراحی بانک اطلاعاتی و نرمال‌سازی است در نتیجه می‌بایست به دقت مطالعه شود. از بخش نرمال‌سازی یک سؤال مطرح شده است، به طور کلی بخش نرمال‌سازی مهم است و هم در کتاب‌های تست و هم در کتاب‌های مرجع توجه و بسط زیادی به این بخش شده است و به نظر می‌رسد سهم تست‌های این فصل به مرور افزایش یابد.
مشابه تست‌های مطرح شده در آزمون‌ها و کتاب‌های مدرسان شریف وجود دارد.



منبع: konkur.in

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی