مهندسی کامپیوتر

از صفر تا صد دروس مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر

از صفر تا صد دروس مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر
ریاضی مهندسی

سؤال مربوط به درس ریاضی مهندسی که از آن چهار سؤال طرح شده است، از نظر پراکندگی مناسب و تقریباً از تمام مباحث مهم بوده است؛ از نظر سطح سؤالات می‌توان گفت سؤالات از متوسط بالاتر بوده‌اند. سؤالات کنکور سال 94 از سؤالات سال 93 به نسبت سخت‌تر و نیاز به تسلط بیشتری دارند.
سختی این درس و وابستگی بخش‌های مختلف به یکدیگر باعث شده است که این درس عموماً مورد استقبال داوطلبان قرار نمی‌گیرد و داوطلبان وقت خود را بر روی دروس دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر چند که انجام این کار خیلی توصیه نمی‌شود، ولی کسانی که در کنکور 94 این روش را پیش گرفته بودند شاید سود بیشتری نسیبشان شده باشد.
همان‌طور که از بودجه‌بندی صورت گرفته برای این درس مشاهده می‌شود هر کدام از مباحث، سری فوریه و انتگرال آن و معادلات با مشتقات جزیی، توابع تحلیلی و انتگرال مختلط همانند سال گذشته 1 سؤال را به خود اختصاص داده‌اند.


ریاضیات گسسته

به نظر می‌رسد سؤالات ریاضیات گسسته سال 94 از سؤالات ریاضیات گسسته سال ساده‌تر باشد و در عین حال مبحث‌های طرح سؤال غیر استانداردتر هستند. یک سؤال از نظریه اعداد مطرح شده است، دو سؤال از رابطه‌ها و نظریه مجموعه‌ها و یک سؤال از منطق و یک سؤال هم از نظریه گراف‌ها. سؤالات ساده، سؤال نظریه اعداد بسیار تازگی دارد. سؤالات 44، 45 و 46 سؤالات ساده کنکور 94 بودند. معمولاً سؤالات بخش رابطه و منطق ساده هستند و به دانشجویان توصیه می‌شود این دو قسمت را برای کنکور حذف نکنند. سؤال 42 که هم می‌توان آن را در حوزه‌ی شمارش قرار داد هم در حوزه‌ی نظریه مجموعه‌ها کمی سخت بود و سؤال43 به نظر می‌رسد از بقیه سؤالات کمی سخت‌تر بود و نیاز به دانستن رابطه‌ی اویلر داشت. هر چند با مطالعه‌ی دقیق دانشجو می‌توانست به هر5 سؤال جواب درست بدهد، ولی دانشجویانی هم که ریاضیات گسسته را خیلی دقیق نخوانده بودند هر 3 سؤال به راحتی جواب می‌دادند. ریاضیات گسسته جدا از اینکه هر ساله5 سؤال از آن مطرح می‌شود، اما تأثیر مستقیمی بر کلیه‌ی دروس مهندس کامپیوتر دارند پس به دانشجویان توصیه می‌شود این درس را جدی بگیرند.


محاسبات عددی

تعداد سؤالات محاسبات عددی سه سؤال است که هر ساله یک سؤال معمولاً مربوط به خطاها بوده و یک سؤال مربوط به درون‌یابی و یک سؤال از حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود. امسال دو سؤال مربوط به خطاها و یک سؤال مربوط به درونیابی که اهمیت این دو حوزه را کاملاً نشان می‌دهد. سؤال 39 که درونیابی بود مانند بقیه سؤالات این حوزه ساده بود. معمولاً سؤالات خطا کمی مشکل‌تر هستند، متأسفانه امسال دو سؤال 40 و 41 بسیار گنگ و نامفهوم بودند. سؤال 40 اصلاً ارتباط a و b را با دنباله‌ی ریشه‌ها ذکر نکرده و ما با حدس اینکه رابطه‌ی خطای نیوتن مد نظر طراح بوده این سؤال را حل می‌کنیم. سؤال 41 هم از این لحاظ که تعداد تقسیم بندی بازه‌ی یک را لحاظ نکرده غلط است، در صورتی که تعداد تقسیم یعنی n را 2 یا 3 یا اعداد دیگر بگیریم مقدار m متفاوت بدست می‌آید.


آمار و احتمالات مهندسی

بر خلاف سال‌های اخیر، سؤال‌های این درس نسبتاً ساده طرح شده بودند، به طوری که حتی شاید داوطلبانی که زمان زیادی را برای این درس صرف نکرده بودند نیز قادر به پاسخ‌گویی بعضی از سؤالات این درس بودند. با توجه به این نکته می‌توان گفت کسانی که روی درس آمار و احتمالات مهندسی سرمایه‌گذاری کرده بودند سود کردند، هر چند که ممکن است در سال‌های بعد نتیجه معکوس باشد، یعنی سؤالات بسیار سخت طرح شوند و داوطلبانی که زمان زیادی را جهت یادگیری آن صرف می‌کنند متضرر شوند.
دو سؤال اول این درس در سال 94 ساده بودند، به طوری که حتی با اطلاعات عمومی هم شاید افرادی قادر به پاسخ‌گویی آن‌ها می‌بودند. نوع سؤالات از نظر پراکندگی نیز مناسب بودند لذا به داوطلبان توصیه می‌شود از این درس غافل نشده و زمان خاصی را برای این درس اختصاص دهند.



منبع: konkur.in

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی